Τετάρτη 19 Ιανουαρίου 2011

τα παιδια σας βαριουνται ευκολα τα παιχνιδια τους??Ιδεες για νεα παιχνιδια

Τα παιδιά βρίσκουν βαρετό να παίζουν συνεχώς με τα ίδια παιχνίδια. Αντιθέτως, προτιμούν να αυτοσχεδιάζουν και να δημιουργούν τα δικά τους. Τη δυνατότητα αυτή τους προσφέρει με μοναδικό τρόπο το θεατρικό παιχνίδι. Μέσα απ' αυτό, το παιδί μαθαίνει τι σημαίνει ομάδα και πως λειτουργεί και γνωρίζει πως να είναι δημιουργικό, να δέχεται και να προσφέρει στους άλλους.
Στη συνέχεια θα βρείτε κάποιες προτάσεις για ασκήσεις δραματοποίησης, που απευθύνονται σε παιδιά ηλικίας 3-6 ετών.
ΚΟΣΤΟΥΜΙΑ
Θα μας είναι πολύ χρήσιμο να δημιουργήσουμε ένα βεστιάριο από διάφορα ρούχα, που μ’ αυτά τα παιδιά θα μπορούν να μεταμορφώνονται στους διάφορους αυτοσχεδιασμούς. Τα ρούχα αυτά δεν χρειάζεται να είναι παιδικά. Είναι καλύτερα μάλιστα να είναι παλιά ρούχα μεγάλων, μια και ξέρουμε όλοι πόσο θέλγονται τα παιδιά από τέτοιου είδους μεταμφιέσεις. Καλό θα είναι να βρούμε ρούχα όσο γίνεται πιο φανταχτερά (λαμέ, στρας κ.ά.) ή μπορεί να είναι και σκέτα υφάσματα, καθώς επίσης και παπούτσια, καπέλα, γάντια, σπαθιά, κοσμήματα ψεύτικα, μπαστούνια και ότι άλλα αξεσουάρ μπορούμε να μαζέψουμε. Μπορούμε να παρακαλέσουμε άλλους γονείς να μαζέψουν όλα τα άχρηστα ρούχα, ή αντικείμενα και αξεσουάρ που κρατάνε στο σπίτι, που πολλές φορές δεν ξέρουν πως να τα ξεφορτωθούν, και να τα φέρουν στο πάρτι. Μ’ αυτόν τον τρόπο θα καταφέρουμε να μαζέψουμε ένα αξιόλογο βεστιάριο και τα παιδιά θα μπορέσουν να κάνουν μ’ αυτά πολύ όμορφα παιχνίδια και αυτοσχεδιασμούς.
ΥΛΙΚΑ ΠΟΥ ΘΑ ΧΡΕΙΑΣΤΟΥΝ
1. Βεστιάριο με ρούχα και αξεσουάρ.
2. Μακιγιάζ ειδικά για παιδιά, που φεύγουν με νερό.
3. Για τις αλλαγές στο χώρο: μπαμπάκι, φελιζόλ, χαρτί, πριονίδι, κουρέλια, αλουμινόχαρτο, διαφανή μεμβράνη (wrap).
4. Στεφάνια χρωματιστά, μπαλόνια, χαρτοπετσέτες, κορδέλες πολύχρωμες από χαρτί ή πανί, φέτες μικρές από αφρολέξ, κομμάτια μεγάλα αφρολέξ, παλιές εφημερίδες.
5. Χαρτόνια σκληρά για κατασκευή σκηνικών.
6. Χαρτόνια πιο μαλακά για κατασκευή μασκών. Πατάτες για κατασκευή μασκών. Χρωματιστές κιμωλίες.
7. Για να πετύχουμε τα παιχνίδια με τους φωτισμούς, θα χρειαστούμε spots, ή έναν προβολέα, ή πολλούς μικρούς φακούς.
8. Χαρτί γκοφρέ ή όποιο άλλο χαρτί υπάρχει που να μην σκίζεται εύκολα, σε διαφορετικά χρώματα, προκειμένου τα παιδιά να φτιάξουν τα κοστούμια τους.
9. Συρραπτικό, κόλλες, χρωματιστά μολύβια.
10. ΚΕΦΙ!...
ΔΡΑΜΑΤΟΠΟΙΗΣΗ
  • Διαβάζουμε στα παιδιά ένα παραμύθι. Τους μοιράζουμε κούκλες και το παίζουν μ’ αυτές, αλλάζοντας φωνές και συναισθήματα.
    Τις κούκλες αυτές θα τις έχουν φτιάξει τα ίδια τα παιδιά ή με πατάτες ή τις δακτυλομαριονέττες που θα μπορούν να τις κατασκευάσουν κι εκείνη την ώρα, γιατί είναι πολύ απλή η κατασκευή τους, ή σε κάποια άλλη δραστηριότητά τους.
  • Διαβάζουμε κάποιο παραμύθι στα παιδιά και μετά το παίζουν διαλέγοντας ρούχα απ’ το αυτοσχέδιο βεστιάριο και με υποτυπώδες μακιγιάζ.
  • Διαβάζουμε κάποια ιστορία και δίνουμε στα παιδιά μακιγιάζ, στο καθένα το δικό του, και προτείνουμε να βάψει μ’ αυτά κάποιο άλλο παιδί, διευκρινίζοντας για ποιόν ήρωα θα τον βάψει. Κατά την διάρκεια του βαψίματος μπορούμε να προτείνουμε στο παιδί κάποιες βοηθητικές λύσεις.
  • Διηγούμαστε στα παιδιά ένα παραμύθι. Έχουμε συμφωνήσει με τα παιδιά ότι μόλις ακούσουν π.χ. την λέξη “σηκώνονται”, τότε όλα τα παιδιά πρέπει να σηκωθούν. Μένουν όρθια μέχρι ν’ ακούσουν την λέξη “κάθονται”, οπότε όλα τα παιδιά θα πρέπει να καθίσουν. Το ίδιο μπορεί να γίνει και με άλλες πιο δύσκολες λέξεις, ώστε τα παιδιά να μαθαίνουν κι άλλες λέξεις.
    Μ’ αυτό το παιχνίδι τα παιδιά μαθαίνουν να προσέχουν και να βρίσκονται σε ετοιμότητα.
  • Ζητάμε από τα παιδιά να μας πουν 5-10 λέξεις στην τύχη. Τις σημειώνουμε και μετά τους ζητάμε με αυτές τις λέξεις να επινοήσουν μια ιστορία που να τις συνδέει. Αφού βρουν την ιστορία, μπορούν μετά να την παίξουν.
  • Χωρίζουμε τα παιδιά σε 3 ή 4 ομάδες “πυροσβεστών”, στις οποίες μοιράζουμε τα ίδια είδη ρουχισμού. Ζητάμε από τους πυροσβέστες να βγουν, προκειμένου να σβήσουν κάποια φωτιά, δηλαδή να φορέσουν τα ρούχα που τους έχουμε μοιράσει όσο πιο γρήγορα γίνεται, να μπουν στο αυτοκίνητό τους και να φύγουν. Μετά τους ζητάμε να επιστρέψουν, οπότε κάνουν ακριβώς τις αντίθετες κινήσεις του γδυσίματος, όσο γίνεται πιο γρήγορα. Όποιοι τελειώνουν πρώτοι κερδίζουν. Αυτό μπορεί να επεκταθεί ζητώντας απ’ τα παιδιά να κάνουν όλες τις κινήσεις που κάνουν οι πυροσβέστες αυτοσχεδιαστικά: ανεβαίνουν σκάλες, έρπουν κάτω από τα τραπέζια και τους πάγκους για να σώσουν κάποιον άνθρωπο κ.λπ.
  • Διαβάζουμε ένα παραμύθι στα παιδιά και ρωτάμε να μας πουν την γνώμη τους για τα σκηνικά που θα μπορούσε να έχει αυτή η ιστορία. Μπορούμε να έχουμε και τα υλικά που χρειάζονται, ώστε τα παιδιά να φτιάξουν τα σκηνικά μόνα τους.
  • Ανάλογα με το θέμα της δραματοποίησης ή του αυτοσχεδιασμού, γεμίζουμε το χώρο με διάφορα υλικά (π.χ. μπαμπάκι, φελιζόλ, χαρτί, πριονίδι, κουρέλια, υφάσματα, αλουμινόχαρτο κ.λπ.). Αυτό έχει σκοπό να μετατρέψει όλο το χώρο σ’ ένα σκηνικό, το οποίο ανάλογα με το υλικό θα δώσει και το ύφος, καθώς και την κίνηση στα παιδιά.
  • Παίρνουμε ένα αντικείμενο καθημερινής χρήσης (σκούπα, καρέκλα, σκουφί, τσάντα). Βάζουμε το αντικείμενο αυτό στην μέση του χώρου. Όποιο παιδί θέλει, παίζει με το αντικείμενο, προτείνοντας διαφορετικούς τρόπους χρήσης του. Αυτό μπορεί να γίνει αφορμή για να φτιάξουμε μια σύντομη σκηνή με τα παιδιά.
    Το παιχνίδι αυτό έχει σκοπό να αναπτύξει την φαντασία του παιδιού, ώστε αυτό να μπορεί να προτείνει λύσεις στην επιλογή των αντικειμένων σε μια θεατρική παράσταση.
  • Διαβάζουμε ή διηγούμαστε μια ιστορία. Μετά συγκεντρώνουμε στον χώρο διάφορα αντικείμενα ή υλικά και ζητάμε απ’ τα παιδιά να φτιάξουν με την δική τους φαντασία τον χώρο στον οποίο θα μπορούσε να παιχτεί η ιστορία αυτή. Έτσι δίνουμε στα παιδιά την ευκαιρία για σκηνογραφικές προτάσεις. Το ίδιο μπορούμε να κάνουμε και με το βεστιάριο. Ν’ αφήσουμε τα παιδιά να διαλέξουν τα κοστούμια που νομίζουν για τους ρόλους τους. Καλό θα είναι να έχουμε στο βεστιάριο πολλά αξεσουάρ π.χ. καπέλα, γάντια, μαντήλια, κοσμήματα, κ.ά. Μ’ αυτόν τον τρόπο επιτυγχάνουμε γρήγορα και εύκολα έντονες αλλαγές σε ένα κοστούμι.
  • Με υλικό διάφορα χρωματιστά χαρτιά που να μην σκίζονται εύκολα (γκοφρέ), ζητάμε απ’ τα παιδιά να συνδυάσουν τα χρώματα που θέλουν και να φτιάξουν, όπως αυτά θέλουν, τα δικά τους κοστούμια. Αυτό θα βασίζεται ή σε κάποια ανάγνωση έργου ή κάποιου παραμυθιού, ώστε να έχουμε συγκεκριμένους ρόλους. Τα παιδιά θα δουλέψουν πάνω στον κάθε ρόλο. Εμείς απλώς θα τα βοηθήσουμε να συναρμολογήσουν τα κοστούμια τους πιάνοντάς τα πάνω στο κάθε παιδί με συρραπτικό. Τα κοστούμια αυτά θα μπορούν, πάλι με την δική μας βοήθεια, να τα βγάλουν χωρίς να σκιστούν και να τα πάρουν μαζί τους.
  • Ένα παιδί κινείται στον άδειο χώρο και περιγράφει με όση μεγαλύτερη ακρίβεια γίνεται ένα αντικείμενο που τοποθετεί φανταστικά σ’ ένα ορισμένο μέρος. Το επόμενο παιδί υπενθυμίζει την περιγραφή και την θέση του αντικειμένου ή των προηγουμένων αντικειμένων και περιγράφει ένα καινούργιο. Συνεχίζουμε μέχρι να στολιστεί ο χώρος αρκετά. Τώρα μπορούμε μέσα σ’ αυτόν το φανταστικό διάκοσμο, να κάνουμε κάποιον αυτοσχεδιασμό. Μπορούμε να ζητήσουμε από τα μεγαλύτερα παιδιά να δικαιολογήσουν τα στοιχεία που διάλεξαν για την διακόσμηση (πότε τα έβαλαν, αν έχουν κάποια συναισθηματική αξία γι’ αυτά, κ.λπ.).
    Με την άσκηση αυτή αναπτύσσεται η φαντασία του παιδιού, η μνήμη του και η αίσθησή του για τον θεατρικό χώρο. Το παιχνίδι αυτό μπορεί να γίνει με ιστορία ή και χωρίς.

πηγή:www.baby.gr

    1 σχόλιο: